Dags att tänka om – eller nytt – vad gäller presentationer?

Jag har ju tidigare skrivit om Powerpoint och vilka problem detta kan dras med. Inget nytt där, och många säger samma sak. Bullet points dödar din presentation. Satsa på snygga bilder, max fem ord per slide. TED-style.

Precis så gör jag nu, och jag tycker det funkar väldigt bra. Bliderna blir snygga, och budskapet klart. Flickr är en outsinlig källa med Creative Commonsbilder och med grymma sökmotorer som Compfight blir det en enkel match att hitta de där guldkornen.

Nedan kan du se ett exempel på slides som jag har publicerat på Slideshare.

Som jag skrev tidigare så tycker jag att det är dags att lämna diabildsmetaforen nu. Våra slides har inte mer gemensamt med en diabild än vad en Youtubefilm har med dödahavsrullarna. Gamla metaforer som håller oss kvar.

Detsamma gäller också vårt sätt att organisera våra presentationer. Och det är detta jag tycker borde utvecklas mycket mer. Som det är idag lagras våra slides tillsammans i filer (till exempel i Powerpoint eller Keynote). Om man som jag inte använder animationer eller bullets spelar det faktiskt mindre roll vilket program man kör. Det viktigaste för mig är att det fungerar och att det finns stöd för dubbla skärmar så att man kan se nästa bild när man pratar. Detta har både Powerpoint och Keynote (alldeles utmärkt dessutom).

”Problemet” jag nu står inför är att mina slides står mer för sig själva än tidigare (varje slide har ett eget budskap som illustreras med ett foto och möjligtvis några ord) men att de organiseras i buntar och i sekvenser (filer). När jag skall bygga en ny presentationssekvens plockar jag ofta slides från mina tidigare föredrag och stuvar om/blandar upp för att passa den publik som jag kommer att prata inför. Eventuellt producerar jag även nya slides (som jag vet att jag kommer att vilja använda igen i framtiden). Dessa nya slides hamnar i samma fil som de andra.

För att krångla till det ytterligare kan det hända att jag modifierar mina slides då och då. Oftast rör det sig om permanenta förändringar, till exempel en bättre layout. Då sparas den senaste versionen i den aktuella presentationsfilen.

Och nu till min lilla önskan. Och jag hoppas verkligen att någon bygger en lösning som detta snart:

Jag vill att vi slutar tänka i termer om presentationsfiler och börjar tänka på slides i stället. Jag vill ha en funktion/databas där jag kan spara ner enskilda slides, tagga upp dem, döpa dem och göra dem sökbara i någon form av browser. När jag skall skapa en ny presentation går jag helt enkelt in i min browser och väljer de bilder som jag vill ha med. Jag får då alltid senaste versionen. Och om jag producerar nytt material kan även detta läggas upp i databasen.

Hur detta rent tekniskt skulle funka vet jag inte. Det finns många tänkbara lösningar. Till exempel in-app-funktioner i Powerpoint/Keynote där man kan söka och välja slides på samma sätt som man kan söka/välja clipart (”Något alla borde undvika”, hälsningar Stilpolisen).

Eller varför inte låta ett fotoindexeringsprogram som iPhoto eller Picasa även indexera upp slides? Eller Finder (Mac)/Explorer (Windows)?

Jag vet att man kan söka efter nyckelord i sökmotorn i datorn men jag vill kunna bläddra också. En enkel datastruktur skulle räcka för mina behov:

  • Namn på slide. Behöver inte stå på bilden men ska vara ett namn som förklarar vad bilden handlar om
  • Taggar
  • Kategori (ämne, typ etc.)
  • Antal slides som hör ihop (ibland hänger två eller fler slides ihop)
  • En preview
  • Anteckningsfältets innehåll som fritext
  • En listning på vilka presentationsfiler som just denna slide finns med i (överkurs)
Som sagt. Jag ser fram emot detta i nästa uppdatering av Office/iWork.
6 Comments

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *