Digitalt företagande – några tips

Digitalt företagande – några tips

Jag lever inte på mitt företag. Jag har ett jobb där jag jobbar heltid men har ändå tillsammans med min familj ett företag för att kunna göra ”kul saker” då och då. Mina uppdrag är av kunskapskaraktär. Inte sällan handlar det om ett föredrag eller utbildningar. Ibland handlar det om rådgivning, som bollplank/diskussionspartner, ibland skriver jag en text eller två. Ad-hoc, således.

Och just på grund av att min verksamhet är av ad-hoc-karaktär gör att jag är väldigt medveten om vilka verktyg och stödsystem jag väljer att arbeta med. Min verksamhet ska ha minimalt med fasta kostnader men ändå fungera effektivt och modernt vad gäller informationshantering och administration.

Därför tänker jag nu dela med mig av mina bästa tips för hur du som företagare kan dra nytta av den digitala världen. Förhoppningsvis sparkar jag in en öppen dörr här och berättar om sådant du redan är bekant med. Men om inte så kommer här en liten lista att hänga på datorskärmen:

Skaffa en egen domän!

Använd inte Gmail, Hotmail eller din internetleverantörs domän (tex telia.com). Det ger ett oproffsigt intryck och är dessutom förenat med risk att du blir av med adressen om du byter leverantör.

Här kan du söka lediga domännamn. Att hyra ett namn (man äger det inte) kostar ungefär en hundring per år, och är värt varenda öre.

Skaffa en hemsida!

Det är inte absolut nödvändigt att ha en hemsida, men med en egen ”tomt” på nätet får du en plattform som du kan utgå ifrån i din verksamhet. Det finns flera olika sätt att göra detta på. Via Google Apps för du en helhetslösning med mail, kalender, hemsida med mera. På WordPress.com kan du skapa en egen hemsida på några minuter och för en mindre summa kan du använda ditt eget domännamn.

Jag har valt att själv driva min hemsida. Jag har alltså ett konto på ett webbhotell där jag har installerat WordPress (open source-versionen finns som automatisk installation hos de flesta leverantörer). Detta ger mig stor (nästan obegränsad) frihet men innebär också lite mer administration.

Det bästa är att avända en av de stora bloggplattformarna (WordPress, Blogger, Tumblr etc.). Då får du mycket gratis i form av sökmotoroptimering och kopplingar till den sociala webben.

Skaffa en Facebooksida!

En egen sida på Facebook är ett måste. Du kan länka denna till din egen hemsida (som – om du följt mitt råd ovan – ligger i ett bloggverktyg). Många har sina digitala liv på Facebook och det är viktigt att synas ”på deras planhalva”. Via sidan på Facebook kan du hålla kontakt med kunder, anställda och andra intresserade.

Om du väljer att inte ha en vanlig hemsida är Facebook ett bra alternativ.

Använd molntjänsterna!

Du ska egentligen inte behöva installera några speciella program alls på din dator (om du inte behöver specialprogramvara för avancerad bildehandling etc.). Här följer några exempel som jag själv använder och som jag kan rekommendera:

  • Speedledger. Bokföring kopplad till ditt bankkonto. Funkar med alla internetbanker och sparar grymt mycket tid.
  • Dropbox. Lysande tjänst för att lagra data, ge andra tillgång och för att skicka stora filer. Dropbox har den senaste tiden fått lite negativ publicitet rörande deras användarvillkor. Oroa er inte för mycket om detta. De har flera konkurrenter och om de gör bort sig kan du alltid välja en annan.
  • Evernote. Jag har alla mina anteckningar i Evernote. Tillgängliga överallt (iPhone, iPad, dator, webbläsare).
  • Google Docs. Utmärka ersättare för Office. Klarar det mesta.

Använd Sociala nätverk!

Via de sociala nätverken kan du förena nytta med nöje. Småprat på Twitter kan leda till affärer, diskussioner på Facebook likaså. På LinekedIn håller du koll på ditt professionella nätverk, och de kan hålla koll på dig. Se LinkedIn som en marknadsplats. Se till att ha en matig och säljande profil och delta i grupper och diskussioner.

I dagarna har Google lanserat sin nya tjänst Google+. Jag har testat i en vecka nu och är mycket imponerad. Facebook och Twitter få se upp!

Skype (nu även i Facebook), eller varför inte Google Hangouts, är lysande på videomöten. Res inte om du inte måste.

It’s about people!

Det räcker naturligtvis inte med att ha konton hos nätverken och i molntjänsterna. Det viktiga är ju vad man gör med allt detta coola. För mig handlar det om en enkel mening som jag tycker sammanfattar allt: It’s about people.

Bara för att vi kommunicerar och arbetar digitalt betyder det inte att det vi gör är mindre ”på riktigt” än på papper-penna-fax-telefon-tiden. Alla som du kommunicerar med online är människor precis som du. Och genom att vara generös med kunskap och kompetens får man mångfaldigt tillbaks.

Så se till att ha en digital närvaro där du delar med dig av det som du är bra på, konverserar med din omgivning och agerar öppet och schysst. Då kommer nyttan som ett brev på posten, tro mig.

Detta inlägg är tidigare publicerat på Sprinkler – Nätverket för nya företagare.

Leave a Comment