Nej, jag är absolut inte smartare än en femteklassare

Erkänn. Ni har sett den. Och ni har flinat lite åt de vuxna som ställer upp i programmet och som missar de enklaste av frågor. Och alla tänker ”Tur att det inte var jag som stod där”.

Det handlar om programmet ”Smartare än en femteklassare?” som visas på primetime i SVT.

I programmet får vuxna svara på frågor som handlar om floder, kungar, glosor, termer och andra utantillkunskaper. Till sin hjälp har den vuxna deltagaren (som kan vinna 250 000 kr) ett antal femteklassare. Barnen svarar naturligtvis rätt på nästan alla frågor och kan på olika sätt hjälpa den vuxna idioten ur knipan.

Programmet är alltså en blandning av klassisk gameshow – där en vanlig människa vinner pengar på ett sätt som inte gör andra svenskar avundsjuka – och förnedrings-TV. Och visst är det lite underhållande. När den vuxne till slut ger upp och antingen svarar fel eller helt enkelt tar pengarna och hoppar av måste de vända sig mot kameran och säga ”Jag är inte smartare än en femteklassare”.

Och tack och lov för det!

Programmet visar nämligen på ett av de stora felen med vår skola. Hade utantillkunskaperna varit viktiga för oss vuxna i våra yrken hade vi naturligtvis klarat frågorna. Fattas bara. Men vuxenlivet handlar ju inte om detta, eller hur?

Det handlar om helt andra saker, som att kunna ta till sig information och bedöma sanningshalten (bullshitfilter). Eller att kunna dra slutsatser baserat på till synes otillräckliga data. Eller att veta var man kan ta reda på något istället för att behöva lära det utantill. Eller att ha förmågan att se situationer och system ur mer än ett perpektiv, att kunna abstrahera.

Att kunna rabbla italienska floder, franska kungar och amerikanska stater är inte att vara smart. Man kan lära en papegoja att rabbla.

Jag har tidigare skrivit om detta och ni som läst vet att jag tycker att kunskap behövs. Utan baskunskap – ingen källkritik. Barn behöver lära sig fakta, men inte för dess egen skull. Inte för att klara ett prov där utantillinlärning och uppräkning premieras. Fakta behövs för att kunna söka, sålla och värdera information. Och ja, faktakunskaper behövs för att kunna vinna i TP också…

Jag ser ”Smartare än en femteklassare?” som ett bevis på hur fullständigt fel utantillinlärning slår och jag kan därför, med stolthet, säga att jag inte är smartare än en femteklassare.

6 Comments Add Yours

  1. Pernilla_P2

    mmm men P-O, det gäller inte bara barn…man kan komma igenom många högskolekurser genom att lära sig rabbla och kortsiktigt memorera saker till en tenta och sen aldrig mer komma ihåg dem, så jag vill påstå att problemet med utantillärning går högre upp än grundskolan.
    Kalla det gärna erfarenhetsbaserat om du vill

    Reply
    • Per Olof Arnäs

      Håller med. Utantillexamination är inte bra. Jag har själv klarat ett antal tentor på detta sätt.

      Vi (på högskolan) jobbar idag stenhårt med att få bort detta inom våra utbildningar. Projektarbeten, essäfrågor, rollspel och diskussioner/debatter är element som blir allt vanligare i utbildningarna (i alla fall hos oss).

      Att en student kommer ut i yrkeslivet och tror att prestation mäts var tionde vecka i ett faktatest är naturligtvis helt åt skogen. Samarbetsförmåga, analytiskt tänkande, abstraktions- och generaliseringsförmåga, faktainsamling/faktasökning etc. Det är dessa egenskaper som vi måste drilla och odla. Och för att dessa skall växa och bli så bra som möjligt krävs naturligtvis också en domänkunskap.

      Men fakta för dess egen skull gör ingen glad.

    • Pernilla_P2

      Det låter bra att ni jobbar mer med sånt. Man kanske ska gå om utbildningen :) 

    • Per Olof Arnäs

      Välkommen! ;-)

  2. Martin Elvheim

    Jag kan bara instämma i ditt inlägg och som 70-talist så har jag upplevt hur jag själv lyckades mycket bra med alla utantillprov för att nu i vuxen ålder inse hur man egentligen borde ha lagt upp min utbildning. Om skolan hade bedrivits med glädje i analys, dialog, presentationsteknik och kritiskt granskande istället för rabblande av grammatikregler, upprapning av 100-tals floder, årtal, delar av sniglar och fanerogamer och allt annat trams så hade jag varit makalöst mycket bättre rustad än jag är idag. Jag hoppas innerligt att min egen son som precis börjat sin skolgång får oändligt mycket större möjligheter att verkligen utvecklas som tänkande varelse…

    Som Paul Simon sjunger: ”When I think back On all the crap I learned in high school It’s a wonder I can think at all”

    Reply
    • Per Olof Arnäs

      Kolla gärna in mitt inlägg om bullshitfilter: http://perolofarnas.se/2009/12/13/att-bygga-ett-bullshitfilter/

Leave a comment