Våga chansa, Västtrafik!

Dags för nästa inlägg i det som nu har blivit en följetong om Västtrafik.

I mina förra inlägg (Guide: Förstör ett kollektivtrafiksystem i 15 enkla steg! och Systemfel hos Västtrafik) går jag ganska hårt åt deras ovilja att lära av andra system. Nu har de tydligen åkt till Skåne för att lära sig hur de gör där. Bra, Västtrafik!

Enligt en artikel i GP (Västtrafik-toppar vill ändra biljettsystemet) har de nu insett att utcheckningskrav inte är ett bra sätt att hålla resenärerna (fortfarande ingen som kallar dem för kunder) nöjda.

Lösningen som de föreslår är att man ska betala hela resans pris när man går på (så som det var förut med 100-korten, alltså). Beroende på antalet zoner man passerar blir det alltså billigare eller dyrare.

Jag har ett annat förslag. Låt första ”stämplingen” kosta lika mycket oavsett var den görs. Låt varje kort ha ett maxbelopp som kan debiteras under en och samma dag. Varje gång man checkar in i en annan zon ökas dagens ”maxtaxa”.

Så här skulle det kunna funka:

  • Jag reser i Zon 1 en gång. Checkar in och betalar 15 spänn. Resor inom en och samma zon debiteras med max 40 spänn om dagen.
  • Jag reser en gång till inom Zon 1. Debiteras 15 spänn till.
  • Jag reser en gång till inom Zon 1. Debiteras 10 spänn. Övriga resor inom Zon 1 är denna dag kostnadsfria.
  • Jag reser nu från Zon 1 till Zon 2. Eftersom jag inte checkar ut vet inte systemet att jag passerar en gräns. Det gör inget.
  • Jag reser inom Zon 2. Eftersom jag har checkat in i två zoner samma dag är nu min ”maxtaxa” 60 kr. Jag debiteras 15 spänn till och är nu uppe i 55 spänn.
  • Jag reser en gång till. Denna gång från Zon 2 till Zon 3. Debiteras 5 spänn (är nu uppe i maxbeloppet 60 kr).
  • Om jag nu checkar in i Zon 3 höjs maxtaxan igen, denna gång till 75 spänn.

Fattar ni?

Jag tror nämligen att de allra flesta som reser över en zongräns också fortsätter att resa när de väl kommit in i nya zonen. Antingen via ett byte eller via en returresa samma dag. Om någon enstaka skulle stämpla i en zon och sedan resa till nästa utan att stämpla vidare samma dag må detta vara hänt.

Detta system skulle i så fall helt sakna utcheckning och kunskapskrav om zongränser etc.

Det handlar om att våga och att tänka ”gungor och karuseller”. Ett fåtal zoner och enkel taxa tror jag skulle öka resandet och därmed intäkterna. Det ska vara enkelt att åka kollektivt. Mycket enklare än att sätta sig i bilen. Men det är det inte idag.

Därför, Västtrafik, skulle jag vilja påminna om KISS-regeln: Keep It Simple and Stupid. Då kan även idioter som jag fatta till slut…

[Tack, Joakim, för tipset om artikeln!]

6 Comments Add Yours

  1. Flinflinga

    Som nu men ännu dyrare, typ! Partille-bo som jag är brukar jag känna mig van att räknas som zon-2:are. Med ”ditt” prissystem blir det billigare att åka bil till stan med min lilla familj, även inklusive parkering och eventuell trängselskatt. Precis som nu! 15-20 minuter till Korsvägen borde rimligtvis inte vara så dyrt! Klart man tar bilen!

    Reply
    • Per Olof Arnäs

      Du får ta beloppen för vad de är – tagna ur luften. Vad jag däremot argumenterar för är själva principen. Låt folk passera zongräns utan ”bestraffning”. Det är först när man reser i den andra zonen som det kostar extra. Detta tillsammans med en maxtaxa tror jag på. Sedan måste naturligtvis beloppen läggas rätt…

  2. Erik

    Har för mig att det fungerar på ett liknande sätt i London, man kan inte betala mer i tunnelbanan på en dag än vad en endagsbiljett kostar. Det är en bra idé, frågan hur mycket västtrafik skulle förlora på att införa det.

    Ett system där man inte betalar förrän man reser i den nya zonen skulle gynna de som bor nära pendeltågsstationerna och som bara skall åka till ett annat centralt område. Det skulle också missgynna de som tvingas byta flera gånger i olika zoner och som inte har tillgång till direktlinjer. Samma resa skall inte kosta olika för att man tvingas göra ett byte…

    Jag ser hellre att vi får tillbaka 3 timmarsregeln för västtrafikskortbetalningar (de finns fortfarade kvar för både SMSbiljetter och för de som använder sig av 5-resekorten.)

    Reply
  3. Peter Nordstrand

    Jag vet att Västtrafik överväger ett zonsystem som baseras på var du börjar resan. Din zon hamnar då inom en radie av ett visst antal km baserat på var du startat.

    Om detta någonsin blir verklighet vet jag inte. Men det är en intressant tanke.

    Reply
  4. Joakim Kalantari

    Det finns även andra fördelar med det system som du föeslår som du inte tar med. Jag tycker att det är ett utmärkt förslag. Det som därmot gör att den är en större reform än det ser ut att vara är det subventionerings avtal som kummunerna har med västtrafik som innebär att ersättning baserad antal påstigningar (GROVT förenklat). Tekniskt sätt är det relativt enklt att både implementera och prisätta ett sådant brukarvänligt system inom befintligt transaktionsinfrastruktur. Dock tror katten om det är så enkelt att ändra om de avtal som styr hur kommunerna betalar VT. Särskid i Göteborg så innebär det en mycket stor del (lejonparten?) av VT:s inkomster (d.v.s. inte biljettpriserna)

    Reply

Leave a comment