Våga chansa, Västtrafik!

Dags för nästa inlägg i det som nu har blivit en följetong om Västtrafik.

I mina förra inlägg (Guide: Förstör ett kollektivtrafiksystem i 15 enkla steg! och Systemfel hos Västtrafik) går jag ganska hårt åt deras ovilja att lära av andra system. Nu har de tydligen åkt till Skåne för att lära sig hur de gör där. Bra, Västtrafik!

Enligt en artikel i GP (Västtrafik-toppar vill ändra biljettsystemet) har de nu insett att utcheckningskrav inte är ett bra sätt att hålla resenärerna (fortfarande ingen som kallar dem för kunder) nöjda.

Lösningen som de föreslår är att man ska betala hela resans pris när man går på (så som det var förut med 100-korten, alltså). Beroende på antalet zoner man passerar blir det alltså billigare eller dyrare.

Jag har ett annat förslag. Låt första ”stämplingen” kosta lika mycket oavsett var den görs. Låt varje kort ha ett maxbelopp som kan debiteras under en och samma dag. Varje gång man checkar in i en annan zon ökas dagens ”maxtaxa”.

Så här skulle det kunna funka:

  • Jag reser i Zon 1 en gång. Checkar in och betalar 15 spänn. Resor inom en och samma zon debiteras med max 40 spänn om dagen.
  • Jag reser en gång till inom Zon 1. Debiteras 15 spänn till.
  • Jag reser en gång till inom Zon 1. Debiteras 10 spänn. Övriga resor inom Zon 1 är denna dag kostnadsfria.
  • Jag reser nu från Zon 1 till Zon 2. Eftersom jag inte checkar ut vet inte systemet att jag passerar en gräns. Det gör inget.
  • Jag reser inom Zon 2. Eftersom jag har checkat in i två zoner samma dag är nu min ”maxtaxa” 60 kr. Jag debiteras 15 spänn till och är nu uppe i 55 spänn.
  • Jag reser en gång till. Denna gång från Zon 2 till Zon 3. Debiteras 5 spänn (är nu uppe i maxbeloppet 60 kr).
  • Om jag nu checkar in i Zon 3 höjs maxtaxan igen, denna gång till 75 spänn.

Fattar ni?

Jag tror nämligen att de allra flesta som reser över en zongräns också fortsätter att resa när de väl kommit in i nya zonen. Antingen via ett byte eller via en returresa samma dag. Om någon enstaka skulle stämpla i en zon och sedan resa till nästa utan att stämpla vidare samma dag må detta vara hänt.

Detta system skulle i så fall helt sakna utcheckning och kunskapskrav om zongränser etc.

Det handlar om att våga och att tänka ”gungor och karuseller”. Ett fåtal zoner och enkel taxa tror jag skulle öka resandet och därmed intäkterna. Det ska vara enkelt att åka kollektivt. Mycket enklare än att sätta sig i bilen. Men det är det inte idag.

Därför, Västtrafik, skulle jag vilja påminna om KISS-regeln: Keep It Simple and Stupid. Då kan även idioter som jag fatta till slut…

[Tack, Joakim, för tipset om artikeln!]

6 Comments

Add a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *