Hur man skriver en svensk deckare

Hur man skriver en svensk deckare

Har ni någon gång läst/lyssnat på en svensk deckare och tänkt att ”det här har jag läst förut” eller ”det här skulle jag också kunna skriva”?

Tänkte väl det.

The Murder Weapon

Nu kan jag avslöja den hemliga deckargenerator som har vandrat från författarhand till författarhand i tiotals år, främst vid sena skuggiga möten på bokmässan. Alla som har fått låna generatorn har svurit på att inte avslöja dess existens för utomstående.

Nåväl.

Jag har hur som helst fått tag på ett exemplar av denna deckarförfattarnas egen katekes och rättesnöre. ”Ska han skriva deckare?”, undrar ni nu. ”Inte en chans”, svarar jag. Jag är nämligen trött på att läsa samma historia om och om igen. Men jag gillar deckare. Och därför vill jag nu publicera kärnan i deckargeneratorn en gång för alla. För att på så sätt låta de originella och nyskapande historierna få mer utrymme. Here goes.

Steg 1: Orten

Small town idyll

Orten är viktig. Gärna en idyll av något slag. Skärgården funkar alltid. Fjällvärlden likaså. Det är viktigt att läsarna känner sig lite avundsjuka på personerna i boken. Detta kan i sin tur generera avtal med lokala turistnäringen samt ett otal olika spinnoffprojekt i form av temadagar, kokböcker, TV-dokumentärer etc. Välj därför din ort med omsorg.

Om du väljer en storstad, se då till att huvudpersonerna bor riktigt centralt. Regeln om avundsjuka gäller fortfarande men akta dig för att låta huvudpersonernas boende bli för bra. Bäst är om de har ärvt eller på annat sätt kommit över sin materiella lycka. Det ifrågasätts aldrig av läsarna.

Steg 2: Huvudpersonerna

atardecer y bajamar

Här finns det några huvudarketyper som i det närmaste måste inkluderas för att boken ska bli en Äkta Svensk Deckare.

Hjälten

Man eller kvinna, det spelar ingen roll. Däremot är det viktigt att personens tillvaro sätts på spel under historien. Det kan vara förlust av anhörig, problem på jobbet, jobbiga släktingar och konflikter i största allmänhet. Gärna sådant som slår an på den svenska pinsamhetsskräcken.

Hjälten är inte alltid polis. Ofta kan du dra av egna erfarenheter när du skriver din Hjälte.

Polishjälten

Man eller kvinna. Ofta gift, eller i alla fall bekant med Hjälten. Ibland är dessa samma person men det kan vara smart att dela på dem. Karaktären kan bli lite för komplex annars. Polisen får kämpa mot såväl Mördaren som mot inre krafter som vill honom illa. Det kan vara en åklagare eller en chef. Till slut vinner han, naturligtvis. Polishjälten har ofta privata problem av socialrealistisk karaktär (barn, dagis, skilsmässa, äldrevård etc.).

Offret

Mordoffret kan väljas från en av två kategorier. Antingen är det en Ung kvinna. Hon hittas då ofta ute i naturen av hundägare, bärplockare, fiskare eller dylikt. Den andra kategorin är Framgångsrik Skitstövel. Detta offer mördas i ”real-time” och gärna inför publik tidigt i historien.

Mördaren

Här är det OK att blomma ut lite. Ju galnare, desto bättre. För att hjälpa dig på traven kommer här några tips:

  • Gamlingen. En gammal person, gärna vänlig och ”mormoderlig”. Hjälten har en nära relation till Mördaren men känner inte till den mörka historien i det förflutna som ligger till grund för motivet.
  • Enslingen. Person som har valt att stå utanför gemenskapen – kanske på grund av någon gammal oförrätt.
  • Mogulen. Person med så stor makt att han/hon anser sig stå över lagen.
  • Oäktingen. Person som fråntagits sitt ”rättmätiga” arv.

Du förstår säkert. Hitta på något som gör folk förbannade. Låt denna ilska ta överstora proportioner inuti en enda individ och vips – där har du din Mördare.

Syndabocken

Det måste alltid finnas en trolig misstänkt som polisen – i synnerhet de inom polisen som motarbetar Polishjälten – föredrar. Ofta handlar det om en redan utsatt person, kanske någon som har frigivits under psykvårdsreformen.

Här kan du passa på att baka in eventuell samhällskritik. Se bara till att din Syndabock drabbas av så mycket elände som möjligt. Läsaren kommer att känna rättfärdig vrede över Syndabockens öde och kommer därmed att förknippa dig som förkämpe för Det Stora Goda. Eländet som Syndabocken drabbas av kan mycket väl vara politiskt färgat och fungera som en inlaga i en offentlig debatt. Då kan du dessutom räkna med föredragshållaruppdrag och TV-soffor där du kan tala om ditt altruistiska samhällsengagemang.

Syndabocken är alltid oskyldig.

De Misstänkta

Polishjälten och Hjälten bör i den första tredjedelen av historien komma fram till att Mördaren finns att söka i en mindre krets av människor. Den ensamme galningen göre sig icke besvär i svenska deckare (bara som Syndabock).

De Misstänkta är en grupp fylld av interna konflikter. De kan vara familjemedlemmar, klubbkamrater, grannar, kollegor eller dylikt. Gammalt groll är nyckelordet här. Du kan lätt fylla 200 sidor med beskrivningar av gamla elakheter och deras konsekvenser. Mördaren skall naturligtvis inte vara framträdande i denna grupp.

Polischefen

En av de roligare karaktärerna att skriva brukar vara Polischefen. Här är det viktigt att hålla sig till formeln, annars känner läsaren inte igen sig. Polischefen är drygt 60 år, överviktig, osympatisk, otrevlig, sexistisk, excentrisk, egoistisk och missunnsam. Han motarbetar Polishjälten instinktivt. Som kontrapunkt till Polishjälten fyller Polischefen en viktig roll. Det är emot honom som Polishjälten visar sitt mod och sin självständighet.

Steg 3: Historien

Arabian Nights text cropped

En svensk deckare har en förutbestämd historia. Likt commedia dell’arte bygger formeln på igenkänning. Läsaren är ofta ganska korkad och är van vid amerikanska TV-serier med avslutade avsnitt där en historia kan berättas utdragen till ett avsnitt på 50 minuter. Inga konstigheter alltså.

Historien börjar med Mordet alternativt Fyndet (se under Offret ovan). Polisen kopplas in i kapitel 2-3 och Polishjälten introduceras. I samma veva introduceras även Hjälten och sedan även De Misstänkta.

Vissa kapitel kan vara inre monologer hos Mördaren, alternativt skrivna med Mördaren som huvudperson.

Den första tredjedelen av boken avslutas med upptäckten av Syndabocken. Den andra tredjedelen består av att Polishjälten och Hjälten var för sig bedriver undersökningar. de pratar med De Misstänkta och får varsin okomplett bild av Mordet. I den andra tredjedelen sker Mord nr 2. Fler ledtrådar, fler villospår.

I slutet på den andra tredjedelen träffas Hjälten och Polishjälten och jämför resultaten av deras respektive undersökningar. Denna del av boken kulminerar i att Polishjälten blir suspenderad/bortkopplad av Polischefen och att Hjältens sociala och moraliska dilemma dras till sin spets.

I del tre är det mest action. En frenetisk jakt på Mördaren inleds av Polishjälten och Hjälten. Polischefen har redan anhållit Syndabocken. Ytterligare en av De Misstänkta mördas. Motivet blir äntligen klarlagt när Hjälten utför en vardaglig syssla och kommer att tänka på en bisats från den första tredjedelen som förklarar allt. Motivet till det första – och möjligen det andra – mordet ligger långt bak i tiden. Det tredje (och möjligen det andra) mordet var på grund av utpressning av Mördaren.

Hjälten konfronterar Mördaren som övermannar denne och försätter Hjälten i Dödlig fara. Polishjälten lyckas i sista stund övertala Polischefen att de har gripit fel gärningsman och kan med poliskårens välsignelse och assistans rädda livet på Hjälten och lokalisera Mördaren.

Mördaren tar nästan alltid sitt eget liv alternativt avlider i följderna av ett slagsmål (ofta i ett båthus eller en källare) med Polishjälten eller Hjälten.

Hjälten och Polishjälten blir ofta (men inte alltid) ett par. Deras relation utvecklas genom de efterföljande böckerna.

Steg 4: Marknadsföringen

Book store
Det är väldigt viktigt att marknadsföringen blir rätt. Därför har vi producerat en bra baksidestext som du kan använda. Byt bara ut de markerade orden nedan.

I idylliska/pittoreska/magnifika [Orten] är döden på besök. En [beskrivning av Offret] mördas/hittas död. [Kort beskrivning av Hjälten]. [Hjälten] inser snart att allt inte står rätt till i [samhället/klubben/sammanslutningen]. Med livet som insats nystar [Hjälten] upp en fasansfull historia med rötter långt tillbaka i tiden.

Med hjälp av polisen [Polishjälten] följer vi [Hjälten] på en halsbrytande, gastkramande kamp mot klockan för förhindra ett rättsövergrepp och att en mördare går fri.

Detta är den [siffra] boken om [Hjälten] och [Polishjälten].


Naturligtvis finns det deckare som inte passar in i formeln. De vill jag läsa mer av!

15 thoughts on “Hur man skriver en svensk deckare

  1. […] 9 juli 2010 · Kommentera Ja, det får du veta om du läser det här blogginlägget: Hur man skriver en svensk deckare […]

  2. beastankar

    Ha ha som deckarläsare skrattar jag gott åt igenkänningsfaktorerna. Det finns bra deckare också men nästan alla formelböcker har just en form som verkar vara svår att bryta. Själv läser jag inte så mycket svensk deckare men de andra ländernas författare är inte så mycket bättre de heller på att variera sig.Låter nästan som en analys med hjälp av Propps teori om sagens morfologi 🙂 Testa att läsa chicklit någon gång så kan du skriva en sådan här för de också sen. Skrev en inlämningsuppgift förra sommaren där jag jämförde just chick-lit och deckare utifrån Propps teori. Det stämde rätt väl.

  3. *Googlar Propps teori*Funderar på att göra en likadan om fantasy…

  4. beastankar

    Du kan få mitt paper det har en genomgång av teorin. Plus referenser.

  5. beastankar

    Blind hittar ingen mailadress till dig maila beatrice.karjalainen@gmail.com så svarar jag med lite länkar och ett dokument.

  6. beastankar

    Hittade så nu har jag skickat det till dig,

  7. […] Det verkar inte heller vara så svårt, om man ska tro den här analysen av hur man skriver en svensk deckare. […]

  8. […] har blivit publicerad på ryska. Eller, rättare sagt, ett av mina blogginlägg har automatöversatts och publicerats på en rysk […]

  9. […] när jag egentligen borde skriva. Men nu råkade jag stöta på en underbar text på bloggen Third Opinion om hur man skriver en svensk deckare som jag måste få dela med mig av. Det komiska är att jag […]

  10. […] aldrig någonsin skulle kunna kvala in på någons kvalitetslista över huvud taget (till exempel dåligt skrivna formeldeckare). Han argumenterar också att nobelpriset syftar till att lyfta fram och uppmärksamma […]

  11. Sarwan Said

    Jag ska skriva en deckare som arbete i skolan och undrar hur lång den ska vara

Leave a Comment