Att mötas online är svårt och dyrt – varför då?

Enligt IDG har videokonferensandet ökat markant i och med askmolnet över våra huvuden. Bra där.

Virtual conference
Creative Commons License photo credit: muir.ceardach

Men för att kunna hålla en videokonferens behövs utrustning som i budgetutförande kostar 70000 kr!

Vad är då en videokonferens? Ja, enligt mig är det följande:

  • Ett möte mellan tre eller fler personer där någon eller några inte befinner sig på samma fysiska plats.
  • Videoteknik används för att alla deltagare skall kunna se varandra
  • Varje plats har sålunda en kamera och en skärm
  • Ofta finns övriga användningsområden för skärmen såsom delat skrivbord, chattfönster, möjlighet att visa presentationer

Observera att det inte finns något i listan ovan som kräver dedikerad utrustning. Det borde räcka med en laptop + webbkamera per deltagare. Inte direkt science fiction…

Efter månaders letande på nätet har jag hittat två lösningar, Adobe Connect Pro och WebEx från Cisco. Båda ganska dyra. Om man kan leva med att endast en person syns via kamera och kan dela skrivbord/presentation finns fler verktyg (ofta gratis). Men jag tycker inte det är bra nog.

Det borde gå att ha flerpartsmöten via webbkamera. Det borde gå att göra det billigt, dessutom. Det fanns ett (svenskt) företag, Marratech, som gjorde just detta. De köptes upp av Google och lades ned för ett år sedan.

Jag som trodde att denna utveckling skulle explodera under 2009 i och med lågkonjunkturen. Fel av mig.

Vad krävs för att fixa detta? Lite serverkapacitet, bra bandbredd på serversidan, några smartskallar till utvecklare, en och annan slipad affärsperson och ett bra namn.

Hur svårt kan det vara? Affärsidén är lika enkel som den är lysande. Släpp gratismöten fria, ta betalt för extratjänster såsom:

  • Inspelningar
  • Lagring av mötesmaterial
  • Inbjudningshantering (typ Doodle)
  • Företagsbranding
  • Annonser i inaktiva kamerafeeds/watermarks
  • Etc.

Ni fattar. Jag skulle använda tjänsten för att ersätta 3 av 4 möten. Lätt.

Potentiella aktörer i detta segment är naturligtvis Google, Skype och Microsoft. Men även uppstickare som inte riktigt nått ända fram såsom DimDim, Mikogo etc.

Och sedan har vi Adobe och Cisco. Släpp taget om premiumsegmentet och inse att volym är viktigare än högt pris. Annars kommer någon annan att ta era kunder.

Kanske lika bra det, förresten…

6 Comments