Stalking är såå 2009

Allteftersom den nya generationens smarta telefoner sprids över världen skapas nya och innovativa programvaror och tjänster. Telefonen är inte längre bara en kommunikationsenhet, den är också en mjukvaru-, tjänste- och underhållningsplattform.

Med inbyggd GPS vet telefonen alltid var den befinner sig. Denna information kan man använda på många sätt. Du kan koppla den till en digital karta och få hjälp med att hitta till en specifik adress. Du kan använda positionen som ett sökargument för att hitta intressepunkter nära din position. Du kan logga din position för framtida referens, till exempel vid resa eller vid löpträning. Möjligheterna är fantastiska.

Vi delar med oss frivilligt

Telefonspelen har på ett decennium utvecklats från tetris (Ericsson T28 ägde på detta) till helt otroliga spel som till exempel Assassins Creed. Genom att samla in användarbeteenden kan företag som Google sälja annonser till dig. Annonser som är riktade direkt till dig. Inga massutskick utan personligt anpassade erbjudanden som baseras på dina vanor. Från början var det bara dina sökningar som samlades in. Nu delar vi själva med oss av alltmer ”privat” data. Några exempel på hur denna data kan användas:

  • Ditt val av vänner på Facebook berättar om vilka intressen du har. En statistisk analys av alla i ett bekantskapsmoln kan ge väldigt träffsäkra attribut.
  • Dina statusuppdateringar på Facebook, dina tweets på twitter, dina favoriter på iGoogle – allt används för att kartlägga dig som individ.
  • Om du använder loggningstjänster kan du få reklam som riktas till dig där du befinner dig, när du befinner dig där, baserat på dina egna preferenser (framräknat enligt ovan).
  • Kundkort och andra lojalitetsprogram används för att kartlägga dig. ICA skickar idag hem personliga erbjudanden baserat på dina inköp, men också med ett viss mått av spekulation. Och de träffar väldigt bra. Visst, det kan uppstå en diskussion: ”Vem har handlat så mycket glass att vi får erbjudande om detta?”

Vad jag vet sker ingen utpräglad samkörning mellan dessa olika register idag. Men det kommer säkert. Så snart de har hittat ett sätt att ta sig runt integritetsmuren. Och det är där de söker hjälp. Kraftfull hjälp från oväntat håll. Vi pratar inte om någon konsult som är expert på hur man skrapar information från nätet. Vi pratar inte om FRA (men de borde ha en sportslig chans att klara av jobbet…). Vi pratar om oss själva.

Det är vi själva som bjuder upp till dans. Vi öppnar en liten, liten kanal genom vår personliga integritetsmur varje gång vi skapar ett googledokument, skickar ett gmail, skriver en facebookuppdatering eller registrerar oss på en websida för att få rabatt på någon produkt. Och vi tycker att det är helt OK. Det är ju inte så farligt, kan man tycka. Att någon får reda på när jag fyller år. Eller var jag bor. Det finns ju i offentliga register ändå. Och vad spelar det för roll att mina facebookbekanta känner till var jag åker på semester? Isolerade var för sig är dessa små bitar av information obetydliga. Men tillsammans ger de en bild av dig som person. En bild värd pengar för någon som vill nå rätt personer i marknadsföringssyfte.

Nu slutar det inte vid statusuppdateringar och gmail. Nej, nu har våra nya smarta telefoner börjat användas på allvar. Genom att korsbefrukta tre – traditionellt sett isolerade – områden (GPS, kommunikation, underhållning) har helt nya företeelser skapats.

Med Gowalla kan du ”checka in” på olika ställen när du och din telefon är ute och går. När du gör detta publiceras ett meddelande på nätet om var du är och du får även möjlighet att skriva en rad om vad du gör:

I'm at Operakällaren in Stockholm http://gowal.la/a/hjagdj

Kul för dina vänner att känna till. Mumma för reklamsäljare. Det finns naturligtvis flera liknande tjänster.

Här delar vi alltså med oss av vår position, till och med av vem/vilket företag vi besöker. Men vänta lite, det kommer mer.

Glympse kan man sända ut sin position och hastighet i realtid. Vem behöver fartkameror när man kan kolla online hur fort någon kör? På Ustream och Bambuser kan man sända video live från sin mobiltelefon. Oanade möjligheter. På Blippy kan nätexhibitionister publicera information om sina inköp. Vad de köper, var någonstans och hur mycket de betalat.

De flesta (om inte alla) av dessa tjänster är gratis. Japp. Kostar inget för användaren (eller väldigt lite).

Tusentals utvecklingstimmar och sedan skänker de bort sin produkt? Knappast. Det finns andra som gärna betalar.

Som jag skrev ovan är det mumma för annonsörer att känna till individuella preferenser istället för grovhuggna demografiska målgrupper. Jag vet inte hur många av dessa tjänster som säljer användardata men om de inte gör det nu så kommer de att göra det inom kort. Pengar växer inte på träd.

Nu till min lilla spaning

Nu har vi vant oss vid att det är OK att dela med sig av privata foton, privata händelser, var vi befinner oss, vilka vi känner, vad vi handlar, vart vi är på väg och vad vi har för åsikter. Vilka nya affärsidéer kommer att växa fram runt detta eldorado av personlig information?

En tänkbar fortsättning är att föra in lite mer interaktivitet i tjänsterna. De bygger alla idag på att du publicerar, att du fattar alla beslut, gör alla val. Och att någon med hjälp av datamining kan förutse vilka val du kommer att göra. Med hjälp av internet och nu också oss själva har stalking blivit väldigt enkelt. Att kartlägga en person är idag inte särskilt svårt, låt vara att personen i fråga måste ha en nätnärvaro men för alla < 30 är detta en självklarhet. Och för många 30+ också…

Nästa tabu som kommer att brytas kommer nog att bli självkontrollen. Låt säga att du går med på att låta någon annan styra dina beslut under en kväll på stan, till exempel. Vart du skall gå, vad du ska äta, med vem, vad du ska dricka och vad du ska göra/säga. Tänk dig att det finns en direktlänk mellan vad du upplever (kamera, livefeed) och en grupp människor i ett community. De kan se och höra allt du upplever. Och de kan ge dig order. Order som du måste följa. Du får en slant för besväret, låt säga 1000 kr/timmen. De får betala en slant för nöjet att få kontrollera dig under en period. De får rabatt om de ser till att du äter/dricker av vissa varumärken. Allt sänds live och deltagarna röstar i realtid om vilka beslut de vill fatta. Då kan vi prata om en riktigt go valla.

Blippy kan utvecklas till att inte bara skicka ut information om vad du köpt utan om vad du tänker köpa. Och låta andra rösta om det.

En beställningskultur kan komma att utvecklas där ett kollektiv kan, kanske mot avgift, få lite makt över någon annan (som har gått med på det, naturligtvis). Vad ska vi kalla det? Det är ju inte stalking längre. Mitt förslag är SIEZING, att ta kontroll.

Frågan är, vem är du? Den som får 1000 spänn i timmen för att inte fatta egna beslut, eller den som betalar för att fatta dem istället?

1 Comment Add Yours

Leave a comment